Art Banking Club
ПРОЕКТЫ / PROJECT ХУДОЖНИКИ / ARTISTS НОВОСТИ / NEWS EDUCATION / ЛЕКЦИИ

Епихин Валерий Александрович
Род. в 1950 в Тамбове. Закончил МВХПУ (б. Строгановское) в 1977. Его произведения находятся в ГТГ, ГРМ, Московском музее современного искусства, в частных собраниях Англии, Бельгии, Германии, Голландии, Канады, США.

Valery A. Epikhin
Born in Tambov in 1950. Graduated from the Moscow Arts College (former Stroganov Arts College) in 1977. His works are found in the Tretyakov Gallery, Russian Museum, Moscow Museum of Modern Art and private collections in England, Belgium, Germany, Holland, Canada and the USA.

Валерий Епихин к своей скульптуре пришел не сразу. Годы учебы, погружение в мир искусства, глубокий интерес к русской народной культуре, к творчеству народов Севера, Латинской Америки, Африки... И лишь затем - выбор: крашенная деревянная скульптура, простая, вроде бы незамысловатая, но узнаваемая и запоминающаяся с первого взгляда.

Выбранный Епихиным стиль - не игра в художника-примитивиста. Его искусство коренится в глубинах бытовой крестьянской культуры, кровно связано с традициями деревянной пластики: «Больше всего люблю смотреть русские иконы и русскую деревянную церковную скульптуру». В работах скульптора есть обаяние наива и парсунности. Важен для художника и цвет: краски словно символизируют полноту восприятия жизни. Сюжеты и образы Валерия Епихина созвучны архетипическому в каждом из нас.

«Все лучшие темы вокруг: в быту, в семье, на улице. Боюсь экзотики, многосложности, красивости, умствования» - признается художник. Он нашел в себе смелость полностью довериться впечатлениям детства. Его образы и мир - словно отзвук и отголосок жизни русской провинции 60-х годов. Для него, того подростка - «это бесконечно много теплого солнечного света».

Неожиданно из глубин памяти возникают мельчайшие подробности, и тогда приходит чувство «безмерной всепоглощающей любви к окружающему миру: людям, природе, всяким тварям». Герои скульптора хорошо ему знакомы и от этого - столь искренни. Художник уверен, что «искусство должно нести зрителю только положительные и светлые эмоции».

Valery Epikhin did not develop his personal sculptural style right away. After graduating from the Stroganov Arts College, Epikhin immersed himself in the world of the arts and began to take a deep interest in Russian folk culture and the art of Northern peoples, Latin America and Africa. Eventually, he made his choice: painted wooden sculpture that is simple and seemingly unsophisticated yet recognizable at first sight and easy to remember.

Epikhin does not try to be a primitive artist. The roots of his art lie in everyday peasant culture and are closely connected with the traditions of wooden sculpture. "I like most of all Russian icons and Russian wooden church sculpture." Epikhin's sculptures have the charm of naive and parsuna art. Color is also important to him: paint seems to symbolize the fullness of life. Valery Epikhin's motifs and images bring out archetypal elements in each of us.

"The best themes are all around you: in everyday life, in the family, and on the street. I'm afraid of exoticism, complexity, aestheticism and lofty reasoning," Epikhin admits. He was courageous enough to place his confidence exclusively in impressions from his childhood. His images and artistic world are a sort of echo of Russian provincial life from the sixties. For him, a child of the time, this life is associated with an "infinite amount of warm sunlight."

The smallest details unexpectedly emerge out of the depths of memory, evoking a feeling of "boundless all-encompassing love for the world around you: people, nature, and all sorts of creatures." He is well acquainted with the people that he depicts in his sculptures; this is what makes them look so convincing. Epikhin believes that "art must give the viewer only positive and radiant emotions."